El govern de Colau proposa un augment de taxes en el Pla Estratègic de Turisme 2020

Roda de premsa de presentació del pla estratègic Turisme 2020. // Ajuntament de Barcelona

 

L’augment de l’IBI per a allotjaments turístics i l’increment de l’impost per als autocars aparcats en zones freqüentades, els creuers de menys de 12 hores i l’estància temporal, són algunes de les mesures

Janet Sanz, durant el ple d’aprovació del PEUAT, va afirmar que es tractava d’una regulació que es complementaria amb altres mesures al llarg de la legislatura. 72 hores més tard, aquest dilluns 30 de gener, el govern municipal ha presentat el Pla Estratègic de Turisme 2020. Amb aquest pla, que consta de 90 mesures, es pretén regular l’arribada de turistes a Barcelona. És el “full de ruta” de les polítiques referides al turisme per als propers quatre anys.

Entre aquestes propostes destaquen un conjunt de mesures fiscals amb l’objectiu de fer que els turistes contribueixin més a l’economia de la ciutat. Així, es vol exigir als pisos turístics, que actualment paguen igual que els pisos residencials, un major impost de béns immobles (IBI). En paraules d’Agustí Colom, regidor d’Ocupació, Empresa i Turisme, “el pas de l’ús residencial al turístic ha de suposar un augment de l’IBI, que obeeix al fet que se n’extreu un fruit econòmic”. Tanmateix, aquesta política requereix que es modifiqui la Llei d’Hisendes Locals del Govern espanyol. Colom afirma que actualment hi ha un “front comú” (a Barcelona, Madrid, Palma, Bilbao, Sant Sebastià, València i Sevilla) que reivindica aquest canvi legislatiu que des de l’Ajuntament consideren viable. Segons Jaume Collboni, segon tinent d’alcaldia d’Empresa, Cultura i Innovació, la mesura planteja l’anàlisis de possibles fórmules fiscals “que permetin avançar per què els ciutadans temporals també contribueixin a finançar el seu impacte i l’ús de l’espai públic”. “Que calgui fer un canvi legislatiu no vol dir que no es pugui fer”, ha sentenciat Colom.

També s’inclou en el paquet de mesures el pagament d’una taxa addicional, de 34 euros en comptes dels actuals 4,5, als autocars aparcats en certes zones molt freqüentades pels turistes, com ara Montjuïc. A més, es pretén incrementar la taxa d’estada turística als visitants que no pernoctin “al nivell d’altres ciutats europees com París”. Això es va intentar aprovar a les ordenances fiscals de 2017, però la manca d’acord va fer que no es tirés endavant. En el mateix pla s’inclouen els creuers que passen menys de 12 hores a la ciutat, que hauran de pagar un impost que actualment no paguen.

D’altra banda, l’Ajuntament pretén implementar una sèrie de mesures pilot aquest estiu als barris de la Barceloneta i la Sagrada Família, amb l’objectiu de millorar l’impacte turístic en zones de gran afluència. Reubicar les terrasses dels bars, limitar l’ús de segways o reduir la circulació de vehicles en certes zones massificades són algunes de les propostes. Tanmateix, el govern vol acabar de definir aquestes accions amb els veïns del barri.

També s’ha recordat la necessitat que Barcelona gestioni el 100% de la taxa turística que recapta. En aquest sentit s’està negociant amb la Generalitat, que de moment es planteja acordar un benefici del 50%, un avenç respecte el 33% actual. Tanmateix, el regidor Agustí Colom ha remarcat que aquesta mesura els “sembla insuficient” i lluiten per la totalitat.

Aquesta proposta es dóna en uns dies en què Barcelona és notícia a la premsa internacional. L’aprovació del PEUAT i la manifestació #OcupemLesRambles han tingut gran ressò per part de favorables i contraris.

Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *